Sunday, May 1, 2011

mengaku kalah



assalamualaikum :)


entri kali ini di ceritakan berdasarkan pengalaman.
tentang orang yang tak tahu mengaku kalah.
mengaku kalah ni ada pro and kontra yang sendiri.


dari sudut pandangan yang pertama*macam pembaca berita kan??hehe..mengaku kalah dalam usaha kita untuk capai 1 matlamat.yang ini mengaku kalah yang tak patut wujud dalam minda kita.sebab apa?mengaku kalah yang seperti ini buatkan kita jadi seorang manusia yang lemah.belum sempat capai kejayaan dah rasa down.tak patut tak patut.aku bagi contoh ya.



shinosuke : exam tinggal lagi seminggu.aku rasa macam dah tak mampu buat apa je.abes la result aku... :(

actionkamen : sabar la shinosuke,terus kan usaha.dalam seminggu tu macam2 boleh jadi.ganbatte kudasai!*actionkamen kan jepun..

haa..nampak tak apa yang aku maksudkan.faham kan?tolong lah faham.dah tak reti nak terangkan dah ni..kalau dah faham,bagussss.



dari sudut pandangan yang kedua*cheeewah.mengaku kalah dalam konteks nak jaga hati orang lain dan jaga sesuatu perhubungan.dalam kata lain,tidak ikut kepala sendiri,tidak pentingkan diri sendiri dan tidak bongkak.nampak tak perkaitan semua benda ni.well,mengaku kalah tak semestinya kita kalah.betul tak?sebagai contoh la kan..


shinosuke : aku tak kira,aku tak nak jugak makan belacan*cakap utagha.lantak hang la actionkamen nak kata aku apa.hang tak suka,kita putuih kawan.

actionkamen : aku peduli apa hang nak putuih kawan dengan aku ka apa.aku dah kata orang jepun mana makan belacan.kita makan wasabi ja..aku kata jangan,jangan la..
ketegaq sgt pasai apa?


see,nampak kan macam mana beza nya.salah seorang daripada mereka kena lah beralah ataupun mengaku kalah.apadahal sangat la dengan makan belacan.kalau dua-dua ikut keras kepala,maka putus lah tali persahabatan mereka.kalau salah seorang mengaku kalah kan depa boleh kawan sampai bila2..hehehe.


ok lah,cukup la sampai kat sini aku rasa.
tak ada niat nak bagi orang terasa ke apa.
tapi kalau terasa,baguslah.
tapi kalau terasa dan berubah,
laaaagggiiii bagus..hehehe.
bye2 :)


p/s : korang rasa blog ni macam blog motivasi tak?
tak kan??hehehe

4 comments:

peyus said...

shinchan tak cakap apa-apa pulak enn

ciksyeqa said...

shinosuke tu shin chan la awek..

Unknown said...

berundur bukan mengaku kalah...tapi merancang strategi.

ciksyeqa said...

betul3 :)